RPGbericht op twitter:

vrijdag 4 januari 2013

bespreking The Day After Ragnarok door Sefariel

De nu volgende uitgebreide bespreking van The Day After Ragnarok is geschreven door Sefariel. Hij is onder andere te vinden op het fantasy- en rollenspellenforum van 4GM.
The Day After Ragnarok is verschenen in twee edities, een voor Savage Worlds en een voor het HERO System. Om de hieronder besproken Savage Worlds-editie te kunnen spelen zul je de basisregels van Savage Worlds afzonderlijk moeten aanschaffen. Deze worden uitgegeven door Pinnacle Entertainment. Voor de HERO System-editie is het basisboek van HERO 6E nodig, uitgegeven door Hero Games. Zoals in de bespreking echter duidelijk zal worden is het heel goed mogelijk het boek te gebruiken met om het even welk regelsysteem.


Deze bespreking betreft The Day After Ragnarok, een campaignwereld voor Savage Worlds. Het betreft hier de softcover-versie die klein van stuk is (bijna A5 formaat) met 128 pagina’s aan informatie, maar laat je niet misleiden, want de aanwezige pagina’s zijn tjokvol gepropt met allerlei moois.
Het leuke is, dat er Savage Worlds op de cover staat, maar dat het zodanig geschreven is dat het een perfect achtergrondboek is om voor elk willekeurig ander systeem te gebruiken. Hierbij dien ik nog wel toe te voegen dat er ook een officiële versie van The Day After Ragnarok voor het HERO System bestaat.

Wat houdt The Day After Ragnarok (hierna voortaan DAR) precies in? We hebben het hier over een alternatieve tijdlijn, waarbij de Tweede Wereldoorlog voor de nazi’s (net als bij ons) niet zo goed verliep. Echter, in DAR proberen de nazi’s met een magisch ritueel van epische proporties hun kansloze situatie alsnog in een victorie om te buigen: ze roepen de wereldslang Jörmungandr op, een slang wiens lijf tientallen kilometers breed is en duizenden kilometers lang, om daarmee de geallieerde legers van de aardbodem weg te vagen. Het ritueel is succesvol en Jörmungandr verschijnt, alles vernietigend wat hij op zijn pad tegenkomt. De geallieerden zien dan ook geen andere mogelijkheid dan de wereldslang uit te schakelen met het nieuwe superwapen: de atoombom. Jörmungandr wordt hiermee in zijn oog getroffen en sterft onmiddellijk aan de gevolgen van de thermonucleaire explosie. De dood van het mythische wezen heeft echter niet alleen tot gevolg dat het enorme monster neervalt op delen van Europa en Noord-Afrika (en dus dood en verderf in die regio’s zaait), maar het zorgt er ook voor dat de wereld ‘geïnfecteerd’ wordt met allerlei paranormale verschijnselen en mutaties tot gevolg.
M.a.w.: de dood van Jörmungandr is een soort van Doos van Pandora geworden, met teveel avontuurmogelijkheden om op te noemen. En eerlijk gezegd: doen we het daar niet voor? We schrijven 1948; drie jaar na de dood van de wereldslang.

Het boek zelf:
Op de cover zien we een man in gescheurde militaire kleding staan die in gevecht is met een reusachtige, boosaardig uitziende slang. Op de achtergrond zien we explosies, vuur en enkele straaljagers. Het geeft een idee van wat ons te wachten staat: (pulp)actie, bovennatuurlijke elementen, en nieuwe technologieën.
 

De val van de slang (p. 7-10):
Dit gedeelte geeft een korte, algemene beschrijving van wat er precies gebeurd is door de val van Jörmungandr, wat de aanleiding ervoor was en wat de geopolitieke situatie momenteel is.
 

Karaktercreatie (p. 12-26):
Een hele reeks karakterconcepten wordt gegeven, die als inspiratiebron kunnen dienen voor de wereld die is ontstaan. Zo hebben we o.a. de Oilman, wiens motivatie zou kunnen zijn om speciale olie uit de flanken van de wereldslang te boren; de Barbarian, die in de verwoeste gebieden als vrij man een nieuw leven probeert op te pakken; de Secret Agent, die achter de geheimen van Stalin wil komen of onderzoek doet naar de diverse slangensektes die her en der de kop op steken, etc.
Er worden tevens verschillende nieuwe edges voor Savage Worlds beschreven, zoals Arcane background (Magic), waarmee een personage over de mogelijkheid beschikt om magie te gebruiken; Sykes-Fairbairn, waarmee je karakter een bonus krijgt met mesvechten en een professional edge als Texas Ranger, die ondermeer duidelijk maakt dat de jurisdictie van een Texas Ranger een stuk is opgerekt. Dit houdt dus (nog) meer potentieel voor avonturen in. Elke edge geeft wel weer ideeën om daar iets in een campaign mee te doen.

De auteur, Kenneth Hite, verspreidt op bijna achteloze wijze talloze adventure hooks, en dat doet hij het gehele boek door. Ik kan niet anders zeggen dan dat hij dit fraai gedaan heeft.
 

Uitrusting (p. 26-39):
Een overzicht van allerlei dingen die je karakter kan aanschaffen en gebruiken, variërend van een gasmasker, tot een kompas, tot aan voedsel en de prijzen voor vervoer. Ook krijgen we scores voor verschillende voertuigen, vliegtuigen en boten aangereikt. Natuurlijk ontbreekt een lijstje met wapens niet in deze sectie. Spelers die bekend zijn met first person shooters gesitueerd tijdens de Tweede Wereldoorlog zullen veel wapens zeker herkennen.
 

Ophitech (p. 40-48):
De val van de wereldslang heeft er voor gezorgd dat wetenschap geheel anders ingekleed dient te worden. Alle bestaande paradigma’s zijn zo’n beetje op hun kop gezet en hierdoor zijn er veel nieuwe uitvindingen gedaan. Dit is eigenlijk het stukje weird science in het boek. Jetpacks en Ophiline (=geraffineerde slangeolie met speciale eigenschappen, ontwikkeld door onze eigen Royal Dutch Shell) passeren de revue als ook nieuwe biowapens die mogelijk zijn door toedoen van de overblijfselen van de wereldslang.

Eigenlijk is dit meer een soort van teaser die je als GM een indruk geeft van wat er allemaal mogelijk is, alsook een rechtvaardiging om andere hi-tech snufjes te introduceren in jouw campaign mocht je dat willen.
 

De wereld na Ragnarok (we beginnen nu aan het officiële Gamemaster-gedeelte) (p. 49-78):
De verschillende landen op de wereld worden benoemd en hoe deze beïnvloed zijn door de val van Jörmungandr. Om de grootmachten even uit te lichten: Groot-Brittanië is weliswaar bijna geheel verwoest, het Britse rijk zelf leeft nog steeds voort in o.a. Australië (een van de weinige plekken op de aardbol onaangetast door de invloeden van de wereldslang), Zuid-Afrika, Brits India alsook (westelijk) Canada.
Het Noord-Amerikaanse continent is verscheurd door de Poisoned Lands, ontstaan door de radioactieve fallout na de dood van de slang. Allerlei gemuteerde wezens en erger dwalen hier rond, maar ook hier proberen overlevenden te midden van de ruïnes iets te maken van hun bestaan. De Verenigde Staten als zodanig bestaan nog uit de staten ten westen van de Rocky Mountains, waarbij Texas (als enige oostelijke staat hiervan) zich onafhankelijk opstelt van de rest, maar nog niet de daad bij het woord heeft gevoegd.
De Sovjetunie probeert alle macht in Europa naar zich toe te trekken. Stalin krijgt hierbij hulp van de Narts, een soort van ijsreuzen, die de Sovjets helpen bij het bestrijden van de effecten van de wereldslang. Stalin spreekt over een laatste titanenstrijd die nog plaats moet gaan vinden.
De VS heeft met haar uitvinding van de atoombom de wereld gered van Jörmungandr , maar de consequenties daarvan zijn voor het oosten van het land desastreus geweest, zoals hierboven al vermeld. Hierdoor heeft Japan zich weten te handhaven als macht in de Pacific, de vraag doet zich echter voor hoe lang het land van de Rijzende Zon deze status nog kan vasthouden met ondermeer perikelen in China?

Als laatste mogen we niet vergeten dat een hele horde nazi’s zich heeft weten te verschansen in Zuid-Amerika, en daar allerlei snode plannen aan het smeden is voor een Viertes Reich.
Al met al politiek onstuimige, en dus interessante, tijden.
Tussen de verschillende landsbeschrijvingen door worden verschillende NPCs gepresenteerd, alsook meer achtergrondinformatie over bepaalde regio’s of onderwerpen zoals bijv. de Poisoned Lands en de corrumperende effecten van de nabijheid van de wereldslang op mensen en omgeving. Wederom, alleen al dit hoofdstuk genereert ontelbare ideeën om spelers op pad te sturen.


Overzicht van de antagonisten (p.79-96):
In dit onderdeel komen de verschillende tegenstanders en monsters naar voren die een doorsnee groep spelers tegenover zich kan krijgen. Deze variëren van bandieten, tot nazicommando’s, tot ghouls, reuzeschorpioenen en Wendigo’s.
Net als het Ophitech hoofdstuk is dit meer een soort van teaser om te laten zien wat er allemaal tot de mogelijkheden behoort. Feitelijk kan elk mythologisch wezen in DAR worden geplaatst, zonder dat dit als vreemd hoeft te worden gekenmerkt. Je hebt hiermee als GM een groot scala aan mogelijkheden ter beschikking om een interessant avontuur op te zetten.
 

Avonturen in de Schaduw van de Slang (p. 97-118):
Dit hoofdstuk geeft enkele voorbeelden hoe een GM een bepaald type campaign in DAR kan opzetten. Zo wordt o.a. een “freelance heroes”-saga genoemd waarin de spelers piraten in het Caribisch gebied zijn. Vervolgens een “servants of the crown”-campaign, waarin de spelers geheim agenten van His Majesty’s Secret Service zijn en de plannen van communisten en nazi’s moeten dwarsbomen.

Als derde wordt een “rebirth and building”-campaign genoemd waarin de spelers een gemeenschap in de Poisoned Lands proberen helpen op te bouwen en als laatste een voorbeeld van een campaign waarin de spelers als verzetslieden opereren in Istanbul (dat nl. door de Sovjets aan Griekenland is geschonken). Opnieuw genoeg inspiratie om als GM op voort te borduren en mocht dat nog steeds niet genoeg zijn is er ook een avonturengenerator aanwezig die in een handomdraai aangeeft wat het onderwerp van een volgend avontuur is, waar het zich afspeelt, wie de vijanden zijn, wat de motivaties voor de spelers (kunnen) zijn, etc.
 

Appendix voor de Poisoned Lands (p. 118-122):
Zoals de naam al aangeeft is dit een appendix met tabellen voor random encounters e.d. in de Poisoned Lands.
 

Inspiraties (p. 123-124):
De auteur geeft hier weer wat zijn inspiratiebronnen voor deze campaignsetting zijn geweest. Robert E. Howard’s Conan-verhalen zijn bijv. een sterke invloed geweest, alsook een hele reeks aan andere boeken en films. Ik vind het altijd interessant om te zien waar een auteur zelf weer zijn ideeën vandaan heeft gehaald, dus dit stukje is best de moeite waard.
 

Index (p. 125-128):
Last but not least: een index. Altijd handig!

Evaluatie:
Zoals misschien wel duidelijk is uit deze recensie ben ik erg enthousiast over dit produkt. Wat ik namelijk persoonlijk als GM erg belangrijk vind, is dat ik al lezende in een RPG-boek automatisch zin krijg om in die setting te gaan spelen en daarin is Kenneth Hite mijns inziens op formidabele wijze geslaagd.

Wat hierbovenop komt is het feit dat het met de systeemtechnische informatie erg meevalt. Hierdoor kun je deze setting met minimale inspanning aanwenden voor jouw favoriete spelsysteem. Zelf ben ik er nog niet over uit of ik dit met het Savage Worlds-systeem ga spelen, of een ander (light) systeem, maar het is in ieder geval zeker dát ik in deze setting ga spelen!
Ik geef het boek dan ook een score van 9/10.

-Sefariel


Links:
The Day After Ragnarok - Atomic Overmind Press
Pinnacle Entertainment Group
Hero Games

Een bespreking van The Day After Ragnarok in GameGeeks afl. 144

1 opmerking:

  1. Ik zie wel mogelijkheden om dit als een soort over the top vervolg op Hollow Earth Expedition te gebruiken, waarbij de middelen en kennis die nodig waren voor het grote ritueel van de nazi's afkomstig zijn uit de Holle Aarde. De vraag is wat precies de gevolgen van de dood van de wereldslang zijn geweest voor de Holle Aarde zelf...

    BeantwoordenVerwijderen