RPGbericht op twitter:

zondag 22 januari 2012

bespreking: Colonial Gothic

 
Colonial Gothic speelt zich af in de 13 Engelse koloniën in Noord-Amerika kort voor het uitbreken van de Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog rond 1775. Achter de schermen spelen allerhande bovennatuurlijke zaken.
Hoewel niet helemaal geplaatst in dezelfde historische periode geven films als Brotherhood of the Wolf, Sleepy Hollow en Last of the Mohicans een goed idee van de sfeer.

In het boek vind je, naast de uitleg van de regels, informatie over diverse aspecten van de koloniale periode en van elke kolonie een korte historische achtergrond en wat scenarioideetjes. De diverse indiaanse volken worden kort besproken, magie en alchemie worden behandeld en er is een bestiarium met dieren en mythische wezens passend bij de regio en de periode. Tot slot is er nog een literatuurlijst.
Het softcover boek telt 294 pagina's. Het is uitgevoerd in een handzaam digest formaat (ongeveer 15 x 23 cm) en voorzien van grafure-achtige zwart-wit illustraties, wat het geheel een toepasselijk "ouderwetse" uitstraling geeft.

Iets over de regels
De regels van het 12° systeem, dat voor alle spellen van Rogue Games gebruikt wordt, zijn vrij eenvoudig.

2d12 ≤ attribute + skill levert een succes op

Een dobbelresultaat van 2 is een dramatic success, 24 een dramatic failure.

Omdat het om horror gaat zijn er uiteraard regels voor sanity: confrontatie met het bovennatuurlijke of het gebruik van magie kan leiden tot verlies van sanity met alle gevolgen van dien.

Verder is nog de Resolve noemenswaardig, een soort "sociale weerstand" die gebruikt kan worden om de uitkomst van sociale conflicten te bepalen. Hierbij gebruik je sociale skills om de Resolve van iemand naar een gewenst niveau te manipuleren, een leuke oplossing voor situaties die lastig met rollenspel zijn te simuleren.

Faith points, waarvan ieder karakter er aan het begin van een sessie 5 krijgt, kunnen gebruikt worden om dobbelresultaten positief te beïnvloeden.

Elke speler krijgt 5 Fate cards. Op elk kaartje schrijft hij een belangrijk aspect van zijn karakter m.b.t. diens verleden, persoonlijkheid of relatie met zijn omgeving. Wanneer tijdens het spel een van de Fate cards relevant wordt voor het verhaal kan deze geactiveerd worden. In combinatie met een geactiveerde Fate card kan een Faith point op effectievere wijze gebruikt worden.

Enig klein minpuntje aan dit spel zijn enkele foutjes dan wel onduidelijkheidjes in de tekst die een overblijfsel lijken te zijn van de eerdere editie. Inmiddels zijn via de site errata te downloaden.

Uitbreidingen
Je kunt met de revised edition van het basisboek ruimschoots vooruit, maar er zijn diverse uitbreidingen met zowel extra settinginformatie als scenario's. Op de site van Rogue Games vind je een overzicht.

Weetjes
Wanneer je Rogue Games een aankoopbewijs van een van hun boeken mailt krijg je het pdf-bestand gratis.

Prijsindicatie (basisboek)
pdf $9.99
boek + pdf $29.99

(Deze bespreking verscheen eerder op Mandragon.be)

Links:
The Rogue Games Dojo
Colonial Gothic: Whose side are you on?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen